Business.hu - Az önfejlesztés mindenkinek adott!

Business.hu - Az önfejlesztés mindenkinek adott!

Terv az üzleti sikerhez!

2019. június 20. - business.hu

Ha gondolkodtál már azon, hogy egy saját bizniszt elkezdj, akkor bizonyára megfordult már a fejedben az, hogy mégis mi a biztosíték arra, hogy sikeres lesz az üzleted. Nincs semmi biztosíték! Az üzleti tervvel viszont átláthatóbbá teheted a vállalkozásodat, és olyan dolgok is látóteredbe kerülnek, amikről addig nem is tudtál, vagy csak nem akartál tudni. Ha az üzleti tervedet befektetőknek írod, akkor viszont ki kell egészítened a tervedet egy bővebb termékbemutatással. Egy jó üzleti terv egyben meggyőző, hiteles és megnyugtató a vállalkozó számára, hogy a terve piacképes és jövedelmező is egyben.

1. Címlap 

A címlapodnak tartalmaznia kell a(z):

  • Üzleti terved elnevezését
  • A szerzők nevét, elérhetőségét
  • A készítés idejét
  • A vállalkozás hivatalos adatait
  • A vállalkozásod szlogenjét (bónusz)

Itt jelöld meg azokat a személyeket, akiket illet ez a tervezés, nem akard, hogy rossz kezekbe kerüljön a vállalkozásod.

2. Vezetői összefoglaló 

Ezt a lépést érdemes a tervezés végén megírni, megfogalmazni. Ugyanis ennek a résznek tartalmaznia kell az egész üzleti tervedet röviden, tömören. Sok befektető nem fogja végigolvasni az egész terved, ezért jó, ha van egy rövid összefoglalód. Figyelj az igényességre is! 

3. A vállalkozásod bemutatása 

Ebben a lépésben részletezd a termékedet/szolgáltatásodat. Kik a TE tervezett/létező vevőid. Pontosan határozd meg, hogy: 

  • Hány évesek
  • Hol laknak
  • Nők/férfiak
  • Mennyi pénzük van
  • (Hányan vannak)
  • Mennyi idejük van
  • Mit, hol dolgoznak

Tudj meg mindent a célcsoportodról. Írd le a tökéletes vevőt. Készítsd el az üzletkoncepció térképedet is. 

Üzletkoncepció térkép:

  • Célpiaci igényei (Kinek, milyen igényeit akarod kielégíteni?)
  • Kínálat (Milyen szolgáltatást akarsz nyújtani?)
  • Bevétel (Miből és hogyan lesz bevételed?)
  • Csapat (Milyen csapatra lesz szükséged?)
  • Tevékenységek és képességek (Hogyan működik majd a vállalkozásod?)
  • Finanszírozás (Hogyan finanszírozhatók a kiadásaid?)

4. Piac és versenytárselemzés 

Mielőtt lelkesen belevágnál a vállalkozásodba, ismerd meg a versenytársaidat, a piaci teret ahová szeretnél csatlakozni. Nem biztos, hogy egy teli piacra szeretnél csatlakozni. 

1.

  • Nézd meg, hogy mennyi versenytársad van.
  • Kik ők, mit, hogyan csinálnak?
  • Honnan csinálják azt a tevékenységet?
  • Mennyi vásárlójuk van átlagosan egy nap?
  • Milyen értékesítési csatornát használnak?
  • Ismertek-e?
  • Milyen az árazásuk?
  • Mennyi a bevételük?
  • Egy cégen belül mennyien vannak?
  • Van e webáruházuk? -Ha van, mennyi a forgalma?

Az utóbbiban segítségedre lesz az Alexa, a SimilarWeb és a SEMrush

2.

Végezz egy trendelemzést, hogy lesz-e igény a termékedre/szolgáltatásodra. Járj nyitott szemmel, és ha úgy gondolod, hogy egy közelgő problémára tudsz megoldást, akkor hajrá, lehet, hogy találtál egy piaci rést.

3.

Elemezd a makrogazdasági környezetet. Használd a PEST(IS) modellt. 

  • Political - Politikai
  • Economic - Gazdasági
  • Socio-cultural - Társadalmi/kulturális
  • Technological - Technológiai
  • International - Nemzetközi
  • Sociological - Szociológiai

 Politikai - Itt a legfontosabb a jogi környezet esetleges változásai, az adózás változásai, a kormány stabilitása.

Gazdasági - Itt figyelembe kell venned az inflációt, a GDP és GNP alakulását, a munkanélküliséget, és a globalizációs hatásokat.

Társadalmi/kulturális - Elsősorban a életmódbeli változásokat, a fogyasztásbeli változásokat, a munkához való viszonyok változását, vallási csoportok hatását, a képzettségi szintek alakulását kell figyelembe venned.

Technológiai - A technológia fejlődését, az új fejlesztéseket figyeld.

Nemzetközi - Kövesd a külgazdasági és külpolitikai eseményeket. 

Szociológiai - Figyeld meg, hogy milyen hatások érhetik a vállalkozásodat. Például vallási, etnikai különbségek.

 4.

  Végezz stratégiai elemzést. Itt használhatod a SWOT analízist. 

 swot-pelda.jpg

5. Termék/szolgáltatás bemutatása 

 Ezt a részt főleg akkor érdemes mélyebben kidolgoznod ha befektetőnek írod a tervedet.

 Mutasd be, hogy milyen a terméked/szolgáltatásod, milyen igényt elégít ki, vagy milyen problémát old meg. 

6. Üzemeltetési terv 

Itt írd le, hogy milyen technológiákat/eszközöket használva, hogyan működik majd a vállalkozásod. Ezt mindenképpen kövesd nyomon folyamatosan egy online program segítségével, ami például a Microsoft Visio. Így könnyen láthatod majd, hogy a szükséges erőforrások a rendelkezésedre állnak-e vagy szükséged lesz külsős segítségre.

  • Hogyan fogsz működni?
  • Milyen technológiákat fogsz használni?
  • Szükséged lesz-e plusz segítségre?

7. Marketing- és értékesítési terv 

 Itt a legfőbb kérdés, hogy hogyan juthatsz el úgy a vevőidhez, hogy észre is vegyenek?

  • Milyen árazást alkalmazol?
  • Hogyan értékesítesz?
  • Milyen értékesítési csatornákat használsz?
  • Hogyan jutsz el a potenciális vevőidhez?
  • Milyen pormóciós eszközöket használsz?
  • Hol hirdeted magad?
  • Milyen imaged van?
  • Mennyit szánsz a marketingre?

A marketingköltséget ne sajnáld. Gondolj bele! Ha egy hirdetls 10.000Ft, és a szolgáltatásod ára is 10.000Ft, akkor az elért emberekből mindössze csak egynek kell használatba vennie a szolgáltatásodat, hogy az megtérüljön. 

Ha van 2 forintod, az egyiket arra használd, hogy mindenki tudjon róla.

8. Szervezeti struktúra 

 Itt legfőképp a csapatodról lesz szó, és a menedzselésükről.

  • Hány embert foglalkoztatsz?
  • Milyen feladatokra kell emberi erőforrás?
  • Kinek mi az erőssége? (A szakács főzzön, a takarító takarítson)

Készíts egy átlátható szervezeti diagramot.

  • Foglald össze a legfontosabb feladatokat és ezeknek az erőforrásigényeit.
  • Határozd meg a tevékenységi körök kapcsolódását, keresd az összefüggéseket.
  • Tisztázd a vezetői és cégtulajdonosi faladatköröket.

9. Pénzügyi terv 

Egy üzletben minél később térül meg valami, annál bizonytalanabb, hogy megtérül-e valaha. Egy pénzügyi terv főbb részei:

Számolj ki, és jegyezz le mindent! Az egyszeri, az aktív és a passzív kiadásokat egyaránt. 

Egyszeri kiadás lehet: 

  • Cégalapítás
  • Berendezések
  • Egyéni weboldal ára
  • Ingatlan vásárlás

Aktív kiadások, amikért csak akkor fizetsz, ha használsz is valamit:

  • Villanyszámla
  • Bérleti díj
  • Internet
  • Hírlevélprogram

Passzív kiadások, amikért folyamatosan fizetned kell:

  • Céges adó
  • Hiter törlesztés

Ezekből számolj egy átlaagos díjat órára nézve, és tudni fogod, hogy mennyit kell keresned óránként, hogy ne legyél veszteséges. Ha megvannak a bevételeid, számolj abból is óradíjat. 

Végezz egy ROI számítást, ami megmutatja neked, hogy hány százalékosan térül meg a befektetésed. ROI: Nyereség-Költség/Költség x 100

Egy hirdetésből származó nyereség 50.000Ft, a hirdetés díja pedig 30.000Ft. 50.000-30.000 =

20.000/30.000 = 0,66

0,66 x 100 = 66%

Ez a számítás 66%-os megtérülási arányt mutatott, vegezd el te is, és döntsd el, hogy megéri-e neked.

Számolj kockázatokkal is. Például: Ha fél év alatt tönkremegy a mosógéped, akkor a mosógép árát oszd el 6-al, és megkapod, hogy mennyit kell felretegyél pluszba havonta. 

Válaszolj ezekre a kérdésekre is:

  • Milyen beruházásokat tervezel?
  • Milyen forrásokkal rendelkezel?
  • Mit, milyen forrásból fogsz finanszírozni?
  • Milyen továbblépési lehetőségeid vannak? (külső tőke bevonása)

10. Kockázatelemzés, kockázatkezelés 

Gondolj mindenre, tényleg mindenre. Mi az ami bevételcsökkenést hozhat neked? Mivel tudod  meggátolni? Mivan ha mégis csökkenne a bevételed? Mit tehetsz utólag? Mivan ha nem tudsz mit tenni utólag? Mi a B terv?

Mutasd be

  • a kockázatokat
  • az ellenőrzés folyamatát
  • az alternatív terveket.

Ha a kockázatot megoldhatatlannak találod, inkább lépj vissza.

Jobb a szakadék előtt megállni, mint beleugrani.

Vedd figyelembe ezeket is:

  • Tartozások nagysága
  • Rendelkezésedre álló tőke
  • Nyereségmutatók
  • Cash Flow változás

Hogyan készítsd el a saját üzleti tervedet? 

 

  1. Azonosítsd a célodat!
  2. Készíts vázlatot!
  3. Nézd át a vázlatot!
  4. Gyűjts adatokat!
  5. Írd meg a tervet!
  6. Vizsgáld meg a megírt tervet!
  7. Valósítsd meg a tervet!

Az üzleti tervedet nem érdemes messze tenned, mivel legkésőbb 2 havonta írnod kell bele, hogy frissen tartsd. 

 

További cikkek hamarosan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://businesshu.blog.hu/api/trackback/id/tr6014903738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása